12/17/2015

Nog even over de feestdagen | Column

Wanneer ik aangeef dat ik niet zo van de kerst, sinterklaas en alle andere denkbare feestdagen ben, krijg ik meestal te horen dat ik gek ben en dat ik gezelligheid mis. Zo ook onder mijn recentste weekdagboek: ik werd gewezen op het feit dat alles alleen maar om gezelligheid draait. Nou snap ik dat wel, maar zelf wil er gewoon niet aan geloven en zie ik het anders.

Stel je eens voor: kerstavond en je zit in een restaurant te dineren. Je hele familie zit aan één lange tafel. De familie die je eigenlijk maar één keer per jaar ziet, op die bewuste kerstavond. De familie waar je eigenlijk niet zo dol op bent. Gesprekken vallen stil, want naast de vraag 'hoe gaat het op school' en de opmerking 'wat ben je groot geworden', valt er niet veel te zeggen. Daar zit je dan, een beetje voor je uit te staren en de tijd weg te dromen. Nee, ik zie de gezelligheid van deze jaarlijkse gebeurtenis niet in. Misschien kon ik kerst beter waarderen als ik een familie had waar ik tenminste mee op kon schieten.

Ik weet heus dat niet elke kerstfeest er zo uit ziet,  dat niet alle feestdagen op dezelfde manier gevierd worden, dat niet elke familie zoals die van mij is. Van mijn moeders kant moet ik eigenlijk zeggen. Met de familie van mijn vader kan ik het stukken beter vinden. Met zijn familie vieren we echter geen kerst, sinterklaas, of wat dan ook, maar we zijn er wel voor elkaar. Nog nooit heb ik uit hun mond gehoord dat ik zo groot geworden ben, want zij hebben mijn hele opgroeien immers geleidelijk meegemaakt. Daarnaast hebben ze nooit hoeven vragen hoe het op school met me ging, simpelweg omdat ik ze zelf continu op de hoogte houd. Geen kerst voor ons, want wij zijn het hele jaar al bij elkaar. We vieren onze eigen onzinnige feestdagen en verzinnen onze eigen dingen wel.

Als laatste wil ik nog benadrukken dat ik begrijp dat niet iedereen een familie heeft als de mijne en dat ik ook begrijp dat kerst en feestdagen in zijn algemeen heel gezellig kunnen zijn. Ik begrijp en respecteer jullie liefde voor feestdagen, als jullie mijn mening en aversie ertegen respecteren.

Liefs,
Zomerkind

6 opmerkingen :

  1. Ik heb zelf niet zo'n heel grote familie, vandaar dat ik iedereen goed ken en dat we goed overeen komen. Ik denk dat we kerst met ongeveer 12 familieleden vieren, niet zo heel veel dus! Ik zie ze meestal 1x in de maand, dus ze zijn wel op de hoogte van hoe het op school gaat enzo. Ik kan me voorstellen dat het inderdaad niet zo leuk moet zijn als je minder goed overeenkomt met je familie, en het dus gênante gesprekken worden! Fijn dat je het allemaal even uitlegt, zo snappen we dit vanuit jouw standpunt ook beter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen dat jij een hechte familie heb, waar je prima kerst mee kan vieren. Bij dezen wil ik je dan ook alvast een vrolijk kerstfeest toewensen :)

      Verwijderen
  2. Ik begrijp je helemaal, vooral met kerst. Het kan wel gezellig zijn, maar soms heb je gewoon het gevoel alsof het moet. Maar het is juist mooi dat je zo hecht ben tmet je familie, daar heb je geen feestdagen voor nodig! Wel jammer dat het wat minder is met de andere kant, maar dat heeft iedereen vast wel. Ik wel namelijk. Als je morgen ook vakantie hebt, een fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies dat, want zodra ik mezelf verplicht tot iets voel, dan voelt het niet meer goed en ontwikkel ik enkel en alleen een groot portie tegenzin. Ik heb inderdaad vakantie sinds een paar uur geleden, dus bedankt. Ik wens jou ook een hele fijne vakantie toe en een vrolijk kerstfeest ;)

      Verwijderen
  3. Het is ook gezellig om met kerst in je kamer met dikke sokken en een warme deken een film te kijken! En dan niet per se een kerstfilm, want ik kan heel goed begrijpen dat je al die kerstvreugde een beetje uitkotst :) Gelukkig heb je wel fijn contact met de familie van je vaders kant. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat jammer dat je niet zo goed kan opschieten met het ene deel van je familie. Ik snap wel dat je al die feestdagen niet zo fijn vindt en ik vind het echt erg dat sommige mensen hier geen begrip voor kunnen opbrengen. Iedereen heeft overal zijn eigen mening over x liefs

    BeantwoordenVerwijderen