3/13/2016

Libelles in de winter | Over schrijven


Gaan jullie me geloven als ik beweer dat ik deze foto in de winter heb gemaakt? Zo op het eerste gezicht zou ik mezelf dan compleet uitlachen. Maar als je weet dat de groene plantjes op de achtergrond in werkelijkheid van een perfect onderhouden parkje zijn en de grijzige paal waar dit insectjes opzit een paal is waar een bordje met 'verboden voor honden' aan vast zit gemaakt lijkt het al veel logischer. Toch blijft het gek dat er in de winter libelles rondvliegen. Maar misschien was ik niet in Nederland toen ik deze foto schoot, maar was ik in een warm, tropisch land. Misschien is deze foto dan toch ietsjes ouder dan ik julie voorhoud.. It's all about what you want to believe.

Mijn punt is de foto. Wat plaatjes in combinatie met tekst met je doen. Misschien geloof je dat ik die foto echt in een warm land in de winter heb gemaakt. Misschien geloof je dat ik loog over de foto. Maar waarschijnlijk heb ik je aan het denken gezet. Je nog een tweede keer naar die foto laten kijken. Want als je het goed doet, is dat de kracht van tekst.



Ander voorbeeld: deze foto - die ik net random van de website van de NOS heb afgehaald (Bron). Wat als het bijschrift dat bij deze foto hoorde: 'Man ziet zijn vrouw met een ander zoenen' of 'Vluchtelingendemonstratie' was. Dan zou je gaan nadenken over wat er zich naast die foto allemaal afspeelt. Je zou die tweede keer naar de foto kijken en bij jezelf denken 'Oh, dus zo zien mensen eruit als ze hun vrouw zien vreemdgaan' of 'Dus dat is het type man dat geen vluchtelingen in zijn land wil.' Het maakt je nieuwsgierig en dat terwijl het in werkelijkheid een voetballer is die net 'gewoon' een doelpunt gekopt heeft.

Dat is waarom ik plaatjes zo leuk vindt. Waarom ik er zo graag dingen bij schrijf en verzin, om anderen van mijn verzinsels te overtuigen. Om een echt verhaal voor een echte foto te bedenken terwijl de twee in werkelijkheid iets totaal anders zijn. Geef me een plaatje en ik verzin de gekste dingen. Het is een stukje verbeeldingskracht waar ik heel veel waarde aan hecht.

Liefs,
Zomerkind

Geen opmerkingen :

Een reactie posten